Tjänster

Kvalitetschef For Hire

Vi kan på uppdragsbasis agera som kvalitetschef för mindre eller medelstora företag. Uppdragen kan handla om att utveckla strategier för företagets kvalitetsutveckling, strukturen för hur förbättringsarbetet skall bedrivas samt arbetsplatskulturen.


Andra delar kan vara problemlösning, processutveckling, stöd vid internrevisioner, andrapartsrevisioner samt utbildning inom förbättringsarbete.


Uppdragen kan variera i omfattning från någon dag i veckan till heltid, under kortare eller längre perioder.


Kontakta oss för mer information.
  

Förbättringsprojekt


Ibland är symtomen i en mindre bra fungerande process väldigt tydliga och rotorsaker är tämligen enkla att finna. I det fallet kan uppdraget handla om att skapa lösningar för att utveckla en effektiv och hållbar process.


I andra fall kan den stora utmaningen ligga i att hitta de grundläggande orsakerna till att en process inte levererar som den skall. Detta även om symtomen är identifierade. Statistisk analys och DMAIC modellen kan var till god hjälp i detta arbete.  


Flödeseffektivitet - resurseffektivitet

Är verksamheten främst inriktad på resurseffektivitet eller flödeseffektivitet? De flesta av oss är i grunden fostrade i att sätta resurseffektivitet i första hand. Men att prioritera flödeseffektivitet, är att sätta kunden i första hand.


Men att ändra fokus från resrseffektivitet till flödeseffektivitet är en process. Uppdraget kan handla om att se över organisationens balans mellan resurs och flödeseffektivitet och komma med förslag till hur en förändring kan genomföras.

Uppdrag kan också handla om eliminering av flaskhalsar, utveckling kring systematisk hantering av förbättringsförslag och avvikelser, processidentifikation och dokumentation osv.

Förbättringsförslag
& avvikelser


Att arbeta systematiskt med förbättringsförslag och avvikelser har stor betydelse. De utgör grundstenar i arbetet med ständiga förbättringar och bidrar i högsta grad till organisationens lärande och utveckling.   

Men det finns flera parametrar som har stor påverkan, för att lyckas införa ett systematiskt arbete kring detta.


Den kanske viktigaste är organisationens synsätt på när fel/avvikelser uppkommer. Om det leder till starka reaktioner och att individ/grupp ifrågasätts, så kommer många av dem inte att rapporteras. Om däremot kultur och synsätt innebär, att det betraktas som en förbättringsmöjlighet, så blir utfallet annorlunda.


En annan parameter är att det skall vara enkelt att rapportera in förbättringsförslaget - avvikelsen, följa hanteringen och få återkoppling på utfallet.


En tredje parameter är ledningens engagemang. Att de visar via ord och handling att detta är viktigt för organisationens lärande och utveckling.     

    



Vi kan hjälpa till med att utveckla ett snabbt och lätthanterat, organisations/ företagsanpassat digitalt system för förbättringsförslag och avvikelser.


Genom vår samarbetspartner Barium kan vi även göra processen ”körbar”. Vilket innebär att man inte arbetar efter hur processen är utformad, utan man arbetar i processen. Från det att den anpassade pro-cessen är analogt framtagen kan den efter några veckor vara körbar.


Kontakta oss för mer information kring process för förbättringsförslag och avvikelser.   


Digitalisering


Digitalisering är en av nutidens största föränd-ringar och öppnar fantastiska möjligheter. Den har inneburit att många tjänster blivit mer till-gängliga, processflöden kan följas och utfall lät-tare kan mätas. Men det gäller att använda digi-taliseringen på rätt sätt. Annars kan den faktiskt förstärka kvalitetsbristerna i en verksamhet.


En satsning på digitalisering kan motverka både kvalitet och effektivitet i en verksamhet, om den inte stödjer processernas förmåga att göra rätt saker på rätt sätt i verksamheten. Sandholm Associates vd Lars Sörqvist myntade häromåret begreppet ”cost of poor digitization”. – Att digitalisera en bristande process kan i många fall resultera i att verksamheten gör fler fel, i hela organisationen, i snabbare takt. Därför behöver arbete med digitalisering bedrivas i samarbete mellan de som har kompetens inom IT- och de inom kvalitetsutveckling.


Kontakta oss gärna kring att ta fram effektiva processer och att digitalisera dessa.   

Utbildning


Kopplat till kommande eller pågående förbättringsarbete kan medarbetare och chefer behöva utbildning kring koncept, metoder och verktyg.


Det kan handla om seminarier för grupper av  medarbetare eller ledning, workshops kring processförbättring, kvalitetssbristkostnader etc.


Men det kan också handla om att ledningen beslutar om att samtliga inom organisationen skall ha en utbildningsnivå inom förbättringsarbete motsvarande tex Six Sigma White- eller Yellow belt. 


Längre utbildningar genomförs i samarbete med Sandholm Associates. Via nedanstående knapp kommer du till deras utbildningar. 

Coaching


De som arbetar som kvalitets-, verksamhetsutvecklare, kvalitetssamordnare, KMA, QHSE etc har många gånger få, eller inga kollegor, som de kan diskutera förbättringsarbete med. De står många gånger själva med utmaningar kring införandet av förbättringar, strategier och förändringsledning.


Vi erbjuder coaching som kan genomföras på plats eller digitalt. Samtalen baseras på de utmaningar som respektive individ och organisation står inför. Det kan handla om stöd och råd kring förändringsledning, val av strategier, stöd vid användande av olika kvalitets-verktyg, problemlösning etc.  

Mätning bland kunder och medarbetare


Märkligt nog är det vanligt att medarbetarundersökningar bara genomförs vartannat år. Dessutom i enkäter med otaliga frågor. Det kan hända mycket inom en avdelning, under bara ett halvår.


Vi kan bidra med hjälp kring ett helt annat sätt med kortfattade digitala enkäter som genomförs mer frekvent. Detsamma gäller för kundundersökningar.

Mer välfärd till
lägre kostnad

En föreläsning för politiker och samhällsintresserade, med syftet att inspirera till ökat värdeskapande arbete inom offentlig sektor. Något som kan uppnås genom ett systematiskt förbättringsarbete.


Ett stort antal av landets kommuner och regioner dras med växande ekonomiska problem. Kostnaderna skjuter i höjden och det är svårt att klara av alla de utmaningar som skolan, vården, omsorgen och andradelar av vårt välfärdssystem ställs inför. Något som kan komma att leda tillomfattande nedskärningar.


Genom att införa ett systematiskt förbättringsarbete, fokusera på att verksamheten "gör rätt saker”, ”på rätt sätt”, finns det goda möjligheter att reducera kvalitetsbristkostnader och att ge landets med-borgare mer välfärd till lägre kostnad.