Om oss

VÅR KUNDSTRATEGI



Vi ser inte kvalitet och förbättringsarbete utifrån ett perspektiv, där vi enbart förordar specifika koncept.


Det finns många bra delar i alla koncept oavsett om det handlar om ISO, Lean, Six Sigma, Kaizen, TQM.

   

När vi hjälper kunder med att utveckla sin strategi kring kvalitet och förbättringsarbete så utgår från kundorganisationens nuläge. Utifrån bedömning av deras styrkor och svagheter så ställer vi detta i förhållande till deras önskade läge.



Utifrån detta utarbetar vi förslag till vilka värderingar, koncept, metoder och verktyg som på bästa sätt leder till att det önskade läget uppnås.



Nästa steg är sedan att bistå kunden vid genomförandet av strategierna. Det gör vi bl a genom att hjälpa dem att utveckla strukturen kring roller, kunskap och system. Men också hur organisationens kultur kan utvecklas, för att ge draghjälp i arbetet mot målen.   

Affärsidé


Vi hjälper företag och offentlig sektor med att realisera sin förbättringspotential utifrån de tre hållbarhetsprinciperna.


I samarbete med dem utvecklar vi strategi, struktur och kultur kring förbättrings- och förändringsarbete.


Något som leder till nöjdare kunder, medarbetare och ägare/huvudmän.

IN - SE - GÖR - UT

Enligt Verksamhetslyftets värderingar skall våra konsultinsatser baseras på att vi skall stötta kunderna i att lära, samt utveckla sin egna förmåga att leda, och förbättra sin verksamhet.


Då blir konsultinsatsen en temporär
insats i ett hållbart förbättringsarbete. 

SE


Konsult studerar nuläget, genomför intervjuer, testar tankar om lösningar, sammanställer analys, tar fram förslag på lösningar/strategi och förankrar med kund. 

IN


Konsult stämmer av analysfas med kund, Bokar intervjuer, samlar in fakta, bedömer om ytterligare mätningar krävs 


GÖR


Konsult deltar delvis i
arbetet med att realisera lösningar/strategier men stöttar främst kunden i detta arbete. Konsult följer hur väl kunden själv klarar genomförandet.
 

UT


Konsult genomför eventuella åtgärder för att stärka kundens förmåga att själv,  kunna bedriva ett framgångsrkt  förbättringsarbete. Konsult genomför överlämning till kund. 


Hjälper organisationer och medarbetare att effektivisera och framtidssäkra sina arbetssätt och processer. Vi gör detta genom att erbjuda en innovativ webbtjänst där smarta IT-stöd och applikationer kan skapas så att verksamheten kan följas upp, upprätthållas och förbättras med lätthet. Till skillnad från konventionella metoder sparar vår lösning tid, pengar och frustration.


Våra kunder är ledande företag och organisationer som behöver automatisera och kvalitetssäkra sina affärsprocesser och samtidigt hålla dem uppdaterade när saker förändras i högre takt.


Barium bildades 1995, och vi har vårt huvudkontor i Göteborg, Sverige. Våra medarbetare har lång erfarenhet och kompetens inom informationshantering, applikationsutveckling och Business Process Management.


Klicka på logo för att komma direkt till Barium. 


Barium erbjuder möjligheten till att kostnadsfritt testa plattformen under 30 dagar. Klicka på nedanstående länk för att testa plattformen.


Samarbetspartners

Har i över 50 år erbjudit konsultation och utbildning samt varit den ledande aktören gällande kvalitet, förbättringsarbete, Sex Sigma och Lean i Skandinavien.


Parallellt med konsultverksamheten har Sandholm Associates fortlöpande utvecklat utbildningsprogram med inriktning på kvalitet, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling


Bland uppdragsgivarna finns många företag som framgångsrikt arbetat med förbättringsarbete, tex ABB, Banverket, Cementa, DHL, Elgiganten, Försvarsmakten, Sodexo, Swed-bank, Volvo samt flertalet regioner och kommuner.


Klicka på logo för att komma direkt till Sandholm Associates. 


Sedan många år ger Sandholm Associates ut tidningen Potential. Den utkommer två gånger om året och innehåller bl a artiklar om framgångsrikt kvalitets- och förbättringsarbete, omvärldsbevakning samt beskrivningar av metoder och verktyg. Via nedanstående länk kommer du till samtliga nummer av Potential som givits ut sedan 2010.

Hållbarhetsarbete


I vår verksamhet beaktar vi Brundtlandrapportens tre hållbarhetsprinciper ekonomisk, social och ekologisk. Alla tre delarna måste fungera i samklang för att hållbarhet ska uppnås.


Resultatet av kvalitet och förbättringsarbete bidrar till utveckling inom de tre områdena.

 

FN Agenda 2030


I september 2015 bestämde FN att Agenda 2030 blir verklighet genom att ta fram de 17 globala målen och de 169 delmålen. Det är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit och finns till för att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030:

  • Att avskaffa extrem fattigdom.
  • Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen.
  • Att främja fred och rättvisa.
  • Att lösa klimatkrisen.


Vi gör vad vi kan för att vår verksamhet skall stödja arbetet med mål nummer tre, nio och tolv.

  • God hälsa och välbefinnande
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  • Hållbar konsumtion och produktion



Verksamheten


Bedrivs av Kent Bengtsson, men är en köpande organisation. När behov uppstår så köps tjänster in från andra kvalitets- eller IT konsulter. 


Det finns även ett etablerat samarbete med  Sandholm Associates, Sveriges kanske främsta utbildnings- och konsultföretag inom kvalitet och förbättringsarbete.


När det gäller att digitalisera och att göra processer "körbara" samarbetar vi med Barium. De arbetar med low code vilket innebär att tiden från det att en process är dokumenterad tills dess att den är "körbar" kan handla om några veckor. 


Kent Bengtsson


Kent Bengtsson är ekonom som arbetat med kvalitet och förbättringsarbete i mer än 20 år. Han har bl a arbetat som produktchef och under många år som kvalitetsansvarig för en större organisation.


Han har högskoleutbildning inom Lean, kvalitetsledning och arbetsmiljö. Vidare är han utbildad kvalitetschef, Six Sigma Master Black Belt, examinator vid SIQ samt diplomerad kvalitetsrevisor ”Lead Auditor" ISO 9001 2015”.  


Han har även genomfört försvarsmaktens utbildning till UGL handledare.