Inspiration

Egna reflexioner, användbara verktyg, teorier, värderingar  

 Kvalitetsbristkostnad

En benämning som inte låter särskilt kul. Men vad är kvalitetsbristkostnader? Historiskt sett finns det flera definitioner. En definition av (Juran 1989) är ”de kostnader som skulle försvinna om ett företags produkter och dess olika verksamhetsprocesser vore fullkomliga”.


Men denna definition fokuserar endast på de kostnader som uppstår om kvalitén är otillräcklig. Men i ett framgångsrikt kvalitetsarbete är det inte bara kostnaderna som skall minimeras, utan också lönsamheten som skall maximeras. Kvalitetens effekt på intäkterna, påverkas tex av de som förloras genom att missnöjda kunder väljer andra produkter/tjänster, eller effekterna av att företagets rykte försämras av kvalitetsproblem.


Därför bör man välja att definiera begreppet kvalitetsbristkostnader enligt Lars Sörqvist (2001): ”de totala förluster som uppstår genom att ett företags produkter och processer inte är fullkomliga”.


Men hur stora är då kvalitetsbristkostnaderna. Om man ser till en organisation som inte arbetar med systematiskt med kvalitets arbete, kan de skattas till mellan 20-40% av omsättningen. Men då är främst de kostnader som uppstår pga bristande kvalitet räknade. Svårigheten att beräkna kostnaderna för utebliven försäljning pga bristande kvalitet är svåra att fastställa.


Men det filosofiska perspektivet på kvalitetsbristkostnader (Masing 1995) bör naturligtvis tas med och då är omfattningen betydligt högre än 30% av omsättningen.


Om en organisation som inte arbetar systematiskt med kvalitet omsätter 10 mkr, så utgör minst 3 mkr kvalitetsbristkostnader, lågt räknat.


Visst öppnar detta enorma möjligheter, men då krävs ett systematiskt kvalitetsarbete. Hur mycket omsätter den organisation som du är verksam inom?

"Go and see”

”Genchi Genbutsu”, är en managementfilosofi instiftad av Toyota. Principen, som i sitt större sammanhang är en del av San Gen Shugi. Det handlar om att bygga en kontinuerligt lärande organisation genom att vara närvarande, visuell och faktabaserad i sitt personliga ledarskap.

 

Genchi Genbutsu säger till oss att basera våra beslut på fakta, snarare än information. Vi ska gå och själva samla in fakta om den process vi tar beslut om, i den mån vi kan. När vi gör det ska vi dessutom passa på att vara både bra mentorer (utmana och hjälpa) för att utveckla vår organisation.


Men översatt från Japanska till Engelska ”go and see” vidare till Svenska hände det något. I översättningen från Engelska blev det på Svenska ”gå och se”. Vilket inte riktigt stämmer överens, det handlar inte bara om att se, utan att förstå, ”gå och förstå”!  


Ledaskapets engagemang, och att basera beslut på fakta så lång det går, är viktiga beståndsdelar i ett framgångsrikt förbättringsarbete. 


Systemsynsätt

Vad innebär systemsynsätt? Det är ett av flera perspektiv på organisationers uppbyggnad. Enligt detta perspektiv är organisationer uppbyggda av olika delsystem eller komponenter.


Det är ett biologiskt synsätt där man betraktar organisationer som öppna system som är beroende av, och har ett utbyte med sin omgivning. Till systemsynsättet hör en viktig princip: principen om överensstämmelse. Den innebär att för att få väl fungerande helheter, som förmår att fullgöra sina mål, så måste de olika delsystemen vara anpassade till varandra, så att de stödjer varandras funktion. Principen om överensstämmelse i systemteorin, och det som Biggs kallar för ”alignment” eller ”balanserade system”, är samma sak.


Vanligen styrs komplexa verksamheter genom att dela upp dem i sina beståndsdelar (funktioner, enheter, avdelningar etc. ) De styrs sedan som om de vore oberoende av varandra.


Systemsyn är att fokusera på sambanden mellan de olika delarna av organisationen. Många problem ligger inte i delarna i sig utan, utan hur de relaterar till varandra. Det är i gränssnitten som potentialen, och utmaningarna finns.
Helheten är något annat än summan av delarna.


Delar av tex organisationen kan aldrig frigöras från helheten. Åtgärder på ett ställe inom organisationen kan få konsekvenser på ett annat ställe. Om tex en avdelning genomför ett omfatttande förbättringsarbete och ökar sin effektivitet. Så kan andra delar av organsiationen minska sin effektivitet, om man inte agrerar utifrån ett systemsynsätt. Utfallet kan bli så att den avdelning som föbättrat sin verksahet utgör en suboptimering som negativt påverkar den totala optimeringen. Därför behöver man "tänka efter före" vid förbättringsarbete.


För att bli framgångsrik i förbättringsarbetet, krävs ett holistiskt angreppssätt, istället för ett reduktionistiskt.
En annan aspekt är skillnaden mellan en anställd i verksamheten och en konsult. Den anställde är redan en del av systemet, konsulten blir det successivt, men på andra premisser.




Systemtänkande hjälper oss att förstå varför:

  • dagens problem är resultatet av gårdagens (dåliga) ”lösningar”
  • när symtom åtgärdas, och ej rotorsaken, så blir det ofta bättre först och sedan sämre,
  • snabbare kan vara långsammare,
  • kuren kan vara värre än sjukdomen, när brister skall åtgärdas,
  • orsak och effekt, är ofta inte är nära relaterat, i varken tid eller rum,
  • det inte handlar om att hitta ”syndabockar”, no blame game. (Senge 1990).

ECRS

Är en bokstavskombination att lägga på minnet. Den är till stor hjälp vid processförbättring. ECRS står för ”Eliminate, Combine, Rearrange, and Simplify”. Denna Lean-teknik används främst för att minska, eller ta bort slöserier, från processer.


Vid införandet av ECRS kan komplexa och tidskrävande uppgifter granskas med målet att tillämpa en eller flera strategierna i ECRS-akronymen. Slutresultatet syftar till att effektivisera processer och skapa en mer effektiv verksamhet som helhet. Den kan även kombineras med värdeflödesanalys.


De fyra metoderna är:

Eliminate  – Identifiera steg i en process som kan elimineras utan att minska produktionsvärdet.


Combine  – Om inget kan elimineras, se om några steg kan kombineras.


Rearrange – Att arrangera om stegen i processen kan göra den snabbare, enklare eller säkrare.


Simplify  – Att förenkla steg i processflödet kan leda till att komplicerade uppgifter blir mycket lättare att förstå. Det kan tex göras genom visuell hjälp eller bättre utrustning. Att förenkla en process kan reducera ledtiderna och förbättra utfallet

Synsätt på fel

Det uppstår fel i alla verksamheter. I många situationer är fel som uppstått hanterbara. Den ekonomiska skadan kanske inte alltför allvarlig, och den gentemot kund kan genom bra hantering, tom öka lojaliteten hos denne. Men synsättet på fel, när del uppkommer i verksamheten, har stor betydelse.


I en del fall så blir reaktionerna i organisationen stora och individ/grupp ifrågasätts. Något som kan leda till att kulturen inom organisationen blir präglad av att ”här gör vi inte fel”. Det kan skapa en rädsla bland medarbetarna för att göra fel. Själv har jag t.o.m. hört talas om att medarbetare som arbetar i en sådan kultur, riskbedömer arbetsuppgifter, för att så långt det går undvika de med störst risk att det kan gå fel. Om medarbetarna blir rädda för att göra fel minskar organisations potential radikalt. All verksamhetsutveckling medför risk för att något skall gå fel, samtidigt som de flesta konkurrenterna ständigt utvecklar sin verksamhet.


I andra organisationer ställer man sig frågan, vad var det som förorsakade felet och vad skall vi göra för att förebygga, så att det uppstår igen. När man kommit fram till rotorsaken till felet, genomfört korrigerande åtgärder, ser man sedan till att kvalitetssäkra, genom att följa upp att ny rutin tillämpas och att den ger önskvärt resultat.

Något som bidrar till en kultur präglad av förbättring.


Naturligtvis är det inte roligt när fel uppstår och det är inget som en sunt tänkande person uppmanar till. Men att betrakta fel som uppkommer som en förbättringsmöjlighet, har större betydelse än vad många tror.

Att däremot återkommande upprepa samma fel, visar på att individ och organisation ingenting lärt.

Värdeflödesanalys

Värdeflödesanalys kallas ibland även för värdeflödeskartläggning eller ”Value stream mapping”. För att citera Jim Womack ”Value Stream Mapping, is the language of Lean”.


Värdeflödesanalys hjälper att tydliggöra mer än enstaka processer, hela flödet blir exponerat. Det är inte bara så att resursslöserier visar sig, kartläggningen identifierar många gånger också vad som orsakar dem.


Tillvägagångssättet börjar med den process som är direkt länkad till kundernas behov och därefter arbetar man sig uppströms genom flödet. Det går nästintill att utlova intressanta diskussioner när mätvärden som cykeltid, värdehöjande tid, ledtid och genomloppstid blir tydliga.


Arbetet med värdeflödesanalys reducerar eller eliminerar inte bara slöserier, den ökar också flödeseffektiviteten. När förhållandet mellan genomloppstid för artikel (information, människa, material) ställs i förhållande till den värdehöjande tiden. Då blir många överraskade kring hur liten den värdeskapande tiden är.


Tillämpar din arbetsplats värdeflödesanalys?

Lösnings- eller problemfokuserad?

De flesta av oss önskar att det skall gå snabbt och vara enkelt att hitta lösningar på problem. I en del rekryteringsannonser kan ”lösningsfokuserad” ingå i den önskade profilen. Vi som arbetar med kvalitet och förbättringsarbete vill skapa hållbara lösningar. Med det menas att vi inte bara agerar på de symtom som visar sig, utan att vi söker efter rotorsakerna.


Att införa korrigerade åtgärder för att lösa symtom på ett problem, utan att finna rotorsakerna, leder till att nya symtom uppenbarar sig. Så kommer det att fortsätta till dess att rotorsakerna identifieras och korrigerande åtgärder införs för att lösa dem.



I Sandholm Associates modell för Förbättringsresan är kanske de viktigaste momenten att studera symtomen, ta fram problemformulering och att ta reda på fakta. Allt för att kunna identifiera orsaker och framförallt rotorsaken. Där avgörs till stor del om förbättringsresan blir lyckosam.  


Är kvalitetsprofessionella
”Lösnings- eller problemfokuserade”?

Vi är problemfokuserade, för om vi inte förstår problemet
så kan vi ej heller skapa hållbara lösningar.


SIPOC

Första gången jag kom i kontakt med SIPOC tänkte jag, varför först göra en förenklad översikt kring processen, istället för att identifiera den direkt. Men det var första gången. 


Sedan insåg jag att det är ett utmärkt verktyg att inleda arbetet med att identifiera en process. Att starta en work-shop med att göra en SIPOC, ger deltagarna viktig grund-läggande information och underlättar arbetet mycket.  


SIPOC är en modell för processkartläggning som syftar
till att klarlägga förhållandet mellan supplier, input, process, output and customer. Metoden ger på en hög abstraktionsnivå en övergripande beskrivning av ingående parter i processen, flödet och vad som skall levereras.


Vad som triggar igång processen och vilka behov som skall bli tillfredsställda ingår ej.

Varmt välkommen,

att kontakta mig om du är intresserad av att veta mer om hur vi kan samarbeta kring att utveckla din verksamhet.


Ha det fint!


Hälsningar

Kent Bengtsson